Ph.d.-uddannelse og talentpleje for fremtiden

Hvordan støttes de bedste talenter gennem uddannelsessystemet, så de udvikler deres fulde potentiale? Hvordan undgås, at talenter tabes på gulvet mellem forskellige uddannelsestrin, fordi de skal ’opdages’ på ny? Hvordan organiseres ph.d.-uddannelser, så også de bedste videnskabelige talenter næres til gavn for den samlede kvalitetsudvikling af dansk forskning?

Hvidbogen søger svar på disse spørgsmål, og den dokumenterer en række erfaringer med talentudvikling og en række tendenser inden for danske ph.d.-uddannelser. Det er håbet, at hvidbogen og det forskningspolitiske årsmøde 2015 tilsammen kan give inspiration til fremtidens videnskabelige talentudvikling ved at undersøge den som en del af en samlet talentkulturs fødekæde. Forskningspolitisk Udvalg har derfor bedt uddannelses- og forskningsministeren og repræsentanter for organiseringen af forskellige talentprogrammer og af danske ph.d.-uddannelser om at belyse, hvad der fremmer, og hvad der vanskeliggør talentudvikling som baggrund for en afsluttende debat.

Dyk ned i Hvidbogen 2015 nedenfor. Du kan finde tidligere hvidbøger og andre publikationer her.