Et årti med reformer: Ny rapport undersøger udfordringer og muligheder for fremtidens uddannelser

En ny rapport fra Videnskabernes Selskabs Uddannelseskomite (UKO) giver overblik over reformernes konsekvenser og giver anbefalinger til en langsigtet strategi.
De seneste års reformer har ændret ungdoms- og videregående uddannelser markant. Spørgsmålet er nu, hvilket aftryk det har skabt – og hvilke udfordringer står vi nu over for at løse?
En ny rapport fra Videnskabernes Selskabs Uddannelseskomite (UKO) analyserer konsekvenserne og opfordrer til en samlet, vidensbaseret plan for fremtidens institutionsstruktur og uddannelseslandskab.
Rapporten Et reformeret uddannelses-Danmark samler viden og vurderinger fra et bredt sammensat underudvalg som har givet et overblik over reformerne. Gruppen har set på både udfordringer og mulige indsatsområder. Reformerne har berørt blandt andet den ny ungdomsuddannelse, epx, universitetsuddannelserne med kandidatreformen og professionsbachelorernes forkortelse og kvalitetsløft. Hertil kommer SU-reformer og udflytningsbestræbelser.
Udfordringerne spænder fra institutionsstruktur og rekruttering til finansiering og social mobilitet. Det skaber behov for at gentænke mulige løsninger ud fra et overblik over reformerne og påvirkningen på uddannelserne, fremhæver komitéen.
I disse dage fremlægges en forskningsplan til milliarder men vi må ikke glemme at vi samtidig står midt i en stor omstilling af hele uddannelsessystemet. Vi har brug for et samlet blik – ikke bare på reformernes indhold, men på deres mulige konsekvenser og ikke mindst deres samspil,” siger Frans Gregersen, formand for undergruppen og redaktør for rapporten.
”Det vigtigste budskab er, at vi skal tænke helhedsorienteret og vidensbaseret. Det betyder at der skal etableres følgeforskning så vi kan lære af alle reformerne, for det er ikke første gang en regering har villet lave et nyt uddannelsessystem. Hvis vi vil sikre kvalitet og sammenhæng i fremtidens uddannelser skal der denne gang være meget mere samarbejde mellem forskellige institutioner – også om de unge der bliver en mangelvare over hele landet. Men det samarbejde kommer ikke af sig selv. Der skal incitamenter til,” understreger han.
Rapporten er et oplæg til debat og en invitation til at tænke strategisk og langsigtet om hele uddannelsessystemet – med særlig vægt på forskningens rolle og placering.
Dyk ned i udvalgets kortlægning og anbefalinger i rapporten nedenfor. Du kan finde vores øvrige publikationer her.
Om rapporten og Uddannelseskomitéen
Rapporten Et reformeret uddannelses-Danmark er udarbejdet af et underudvalg nedsat af Videnskabernes Selskabs Uddannelseskomité (UKO). Underudvalget har haft til opgave at analysere den samlede institutionsstruktur og det fremtidige uddannelseslandskab i lyset af de seneste reformer.
Arbejdet har omfattet fire møder og et seminar, hvor medlemmerne har fremlagt og drøftet bidrag til rapporten. Den endelige rapport er færdiggjort af de navngivne forfattere, som har det fulde ansvar for indhold, konklusioner og forslag. Rapporten vil i den kommende tid danne grundlag for en række møder med centrale aktører.
Underudvalget har bestået af:
- Hanne Andersen
- Hanne Leth Andersen
- Nils O. Andersen
- Ning de Coninck-Smith
- Frans Gregersen (formand og redaktør)
- Annegrete Juul (ikke medforfatter)
- Tobias Høygaard Lindeberg (ikke medforfatter)
- Harald Mikkelsen
- Ane Qvortrup
- Lars Ulriksen.

