Succes eller fiasko? Forstå skolereformernes utopier, håb og ideer

Succes eller fiasko? Forstå skolereformernes utopier, håb og ideer

Skolen, som engang var, er ikke mere. Men hvad har flyttet skolen i retning af en stadig større opmærksomhed om den enkelte elev og væk fra udenadslære, spanskrør, orden og disciplin?

Forskerne i projektet ”Edutopier i skolens hverdag og reform” undersøger, hvordan utopier, ideer og visioner om den gode skole tog form i perioden fra 1945 og til skolereformen i 1975. I årene efter 2. verdenskrig ændrede den danske folkeskole sig markant. En skole i nationens, kristendommens og disciplinens tjeneste blev til velfærdsstatens demokratiske skole med ambition om lighed gennem uddannelse. På skolefronten var der en livlig debat, en forsøgsskole i Emdrup blev oprettet i 1948, lilleskolerne blomstrede op, og der blev givet statsstøtte til flere forsøg inden for skole og læreruddannelse.  

I alle disse forandringer blev idealer, håb og drømme for fremtiden forhandlet og måske/måske ikke realiseret. Ved at gå helt tæt på periodens eksperimenter ønsker vi at nærme os en ny forståelse af skolereformer som sammensatte hverdagsprocesser. 

Lisa Rosén Rasmussen og Ning de Coninck-Smith fortæller om projektets fire delprojekter om læreruddannelse, skoleforsøg, skolebyggeri og alternative skoleformer. 

Foto: BearFotos/ShutterStock
Foto: Aarhus Universitet

Lisa Rosén Rasmussen er lektor i Uddannelsesvidenskab på DPU – Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse.

Foto: Lars Peter Neve

Ning de Coninck-Smith er medlem af Videnskabernes Selskab, dr.phil. og professor i Pædagogisk Psykologi også på DPU.

Begge har bidraget til Dansk skolehistorie bind 5, som handler om tiden fra 1970-2014. Projektet var finansieret af Carlsbergfondet i samarbejde med Aarhus universitet.  Efterfølgende har Lisa Rosén Rasmussen arbejdet med skolens materielle og arkitektoniske udtryk og udformning, mens Ning de Coninck-Smith har beskæftiget sig med universitetshistorie og kvindernes veje ind i det videregående uddannelsessystem op igennem det 20. århundrede.

Spørgsmål

profile picture

Birgit Olsen

Programkonsulent

search